reklama

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

O działaniach w ramach SEO i ich roli w skutecznym marketingu internetowym słyszał już prawie każdy, kto ma cokolwiek wspólnego z handlem online. Mało kto jednak wie, jak działa pozycjonowanie stron, na czym polega i jakie dokładnie korzyści może przynieść firmie.

Pozycjonowanie stron – jak to działa?

Wyjaśnianie tego, jak działa pozycjonowanie stron internetowych, warto zacząć od definicji tej usługi. Jest to szereg specjalistycznych i kompleksowych działań zarówno w witrynie, jak i wokół niej, których cel polega na poprawie jej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwania. To niezwykle ważne w e-marketingu, ponieważ wyszukiwarka stanowi naturalny kanał dotarcia do potencjalnych klientów firmy – niezależnie od branży, w jakiej działa.

Gdy potencjalny klient planuje zakupić konkretny produkt lub usługę, zwykle chce porównać kilka ofert ze sobą. W tym celu wpisuje określoną frazę w Google i klika kilka pierwszych linków, jakie wyszukiwarka mu zaproponuje. Priorytetem każdego przedsiębiorcy jest to, aby link do jego strony wyświetlał się jak najwyżej w wynikach organicznych – wtedy istnieje znacznie większa szansa, że użytkownik go wybierze, zapoznając się tym samym z ofertą firmy. Temu właśnie służy pozycjonowanie.

Pierwsza strona w Google prezentuje ograniczoną ilość wyników, w dodatku sporo miejsca zajmują na niej wyniki sponsorowane Google Ads. W związku z tym, im bardziej konkurencyjna branża i im popularniejsza jest pozycjonowana fraza kluczowa, tym więcej wysiłku trzeba włożyć, by osiągnąć dla strony satysfakcjonujące rezultaty.

Na czym polega pozycjonowanie stron www?

Polskie firmy wydają co roku tysiące złotych na skuteczne pozycjonowanie stron. Jak to działa w praktyce? Zwykle przedsiębiorstwo zatrudnia zewnętrzną agencję SEO/SEM, która zajmuje się marketingiem w Internecie. Przeprowadzany jest audyt SEO witryny klienta i wytypowane zostają najważniejsze frazy do pozycjonowania. Po omówieniu szczegółów strony podpisują umowę, a następnie specjaliści przystępują do działania.

Pierwszym krokiem jest oczywiście optymalizacja strony, w czasie której agencja SEO wdraża zalecenia ze stworzonego przez siebie raportu po audycie. Na tym etapie specjaliści ingerują w kod źródłowy witryny, publikowane treści, uporządkowują strukturę witryny oraz dostosowują ją zarówno do wymagań wyszukiwarki, jak i potrzeb użytkownika. Celem jest sprawienie, by strona była wygodna w nawigacji, a także przejrzysta dla potencjalnych klientów firmy oraz dla robotów wyszukiwarek.

Drugi etap pozycjonowania to link building, czyli budowa profilu zewnętrznych linków przychodzących. Celem tego działania jest wypromowanie witryny w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe. Pozycjoner linkuje do strony klienta z różnych miejsc w Internecie, posługując się nie tylko samym odnośnikiem, ale też zakotwiczonym w linku tekstem (tzw. anchor text), który stanowi informację dla wyszukiwarki, jakie treści znajdują się pod danym adresem.

Algorytm wyszukiwarki jest wrażliwy na wszelkie nienaturalne działania. Dlatego usługa obejmująca profesjonalne pozycjonowanie zostaje rozłożona w czasie i opiera się o dostarczanie witrynie zróżnicowanych linków przychodzących. Chodzi o to, by profil linków wyglądał tak, jakby stanowił zbiór rzetelnych rekomendacji od faktycznych użytkowników.

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Firma, która ogranicza swój zasięg do jednego miasta bądź dzielnicy, będzie zainteresowana tzw. pozycjonowaniem lokalnym. Tego rodzaju działanie polega na promowaniu przedsiębiorstwa na frazy, w których została zawarta dana lokalizacja – np. nazwa miasta. Ta metoda jest tańsza niż pozycjonowanie na bardzo ogólne frazy, ponieważ firma musi wówczas rywalizować o efekty z mniejszą liczbą konkurentów. Oczywiście, im większe miasto, tym większa konkurencja. Pozycjonowanie stron w Białymstoku może się więc okazać łatwiejsze niż w Warszawie ze względu na mniejszą liczbę podobnych firm w pierwszym wymienionym mieście.

Dobór odpowiedniej metody pozycjonowania zawsze warto konsultować z agencją SEO – to od odpowiednio dobranych fraz zależy w dużej mierze, czy uzyskany z wyszukiwarki ruch przełoży się na konwersję, czyli sprzedaż. Renomowany pozycjoner bierze to pod uwagę i zawsze proponuje przedsiębiorcy takie słowa kluczowe, które wygenerują rzeczywiste zyski.