Jak być dobrym nauczycielem?
Większość osób decyduje się na wybór zawodu nauczyciela z pasji. Niezależnie od pobudek, zawód ten jest bardzo wymagający i konieczne jet posiadanie odpowiednich cech osobowościowych, żeby się w nim odnaleźć. Na szczęście, na rynku istnieją szkolenia dla nauczycieli – edumaster.pl i inne możliwości dokształcania się, co czyni zawód nauczyciela znacznie prostszym i bardziej przyjemnym.
Bądź cierpliwy
Jeśli i Ty zastanawiasz się jak być dobrym nauczycielem, to pierwszą zasadą, którą musisz się kierować, jest bycie cierpliwym. Chociaż może być to trudne, zwłaszcza w pracy z najmłodszymi, którzy są wulkanami energii i nieraz trudno nad nimi zapanować, musisz pamiętać, że każdy wiek rządzi się swoimi prawami i wszyscy byli kiedyś dziećmi. Przekazywanie wiedzy jest bezcelowe, jeśli opiera się o krzyk, podnoszenie głosu i ciągłe strofowanie. Nie oznacza to oczywiście, że możesz pozwolić sobie wejść na głowę. Nawet jeśli jesteś stanowczy, pamiętaj, że zwracasz się do dzieci i to im przekazujesz wiedzę – nawet jeśli czegoś nie zrozumieją za pierwszym razem, czy nie wykazują zainteresowanie tematem, postaraj się odnaleźć w sobie cierpliwość.
Zainteresuj tematem
Wiele szkolnych zagadnień wymaga po prostu przeczytania i nauczenia się na pamięć, jednak są one dużo łatwiej przyswajalne jeśli odpowiednio ubierzesz je w słowa, zastosujesz zabawne skojarzenia i analogie oraz aktywnie zaangażujesz uczniów w pracę nad tematem. Unikaj więc zbyt częstych wstępów teoretycznych, po których następuje samodzielne rozwiązywanie ćwiczeń, a staraj się tak przygotowywać do zajęć, żeby cała klasa w nich uczestniczyła. Jeśli to możliwe, przygotowuj karty pracy, gry, łamigłówki – niech dzieci uczą się przez zabawę, dzięki czemu znacznie więcej zapamiętają. Podczas nauki szukaj analogii w świecie i przyrodzie, tak aby z pozoru skomplikowane i niepotrzebne zagadnienia okazały się łatwe; jeśli omawiasz lekturę, postaraj się nakreślić portret czasów, w których żyli bohaterowie, pozwól uczniom odegrać scenkę z ich udziałem. Jeżeli czujesz, że ciężko jest Ci samemu wypracować model nauczania, który zadowoli Ciebie i uczniów, powinieneś rozważyć szkolenia dla nauczyciela – edumaster.pl
Jak być lubianym nauczycielem? Nie bądź przyjacielem!
Wielu nauczycieli, zwłaszcza młodych i na początku swojej ścieżki zawodowej, wpada w pułapkę zbytniego spoufalania się z uczniami. Chcą być lubiani, więc stopniowo tracą rolę autorytetu na rzecz kolegi lub znajomego ze szkolnej ławki. Nie ma nic złego w luźnym stylu bycia i rozmowach z uczniami na tematy wykraczające poza program zajęć, o ile nadal pozostajesz w relacji uczeń – nauczyciel. Pamiętaj, że dzieciaki to doskonali obserwatorzy i widzą, na ile mogą sobie pozwolić. Jeśli zaczniesz im zanadto pobłażać i będziesz porzucać swoją rolę mentora, stopniowo przechodząc w koleżeństwo, uczniowie co prawda będą tym z początku zachwyceni, później jednak stopniową zaczną wykorzystywać waszą relację, co może prowadzić do napięć między klasą, a innymi pedagogami. Zawsze bądź sobą, jeśli masz wesołe usposobienie i luźne podejście do nauczania absolutnie z tego nie rezygnuj, jednak nie przedkładaj pytania jak być lubianym nauczycielem nad to, jak być dobrym pedagogiem.
Uważnie obserwuj
Nauczycielom wbrew pozorom bardzo często brakuje uważności, która polega na bacznej obserwacji otoczenia i wyciąganiu wniosków. Rolą nauczyciela jest nie tylko przekazywać wiedzę w przystępny sposób, ale także wychowywać i starać się nakierowywać uczniów na właściwe tory. Jeśli zauważysz w swojej klasie dziecko, które wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie danym tematem lub wydaje się być wyjątkowo uzdolnione, nie wahaj się, tylko porozmawiaj z nim i jego rodzicami. Często wczesne wyłapanie takich „diamentów” pozwala na ich późniejsze oszlifowanie i jednoczesne pokierowanie ich dalszą drogą zawodową. Podobnie sytuacja przedstawia się wówczas, gdy podejrzewasz, że dziecku może dziać się krzywda, może cierpieć na jakieś zaburzenia lub mieć problem w relacjach z rówieśnikami – nie ignoruj i nie odwracaj wzroku, tylko postaraj się w delikatny sposób zagadać ucznia i zorientować się, czy Twoje podejrzenia są słuszne.